VARGFLOCKEN OCH SJUKA PENGAR: Netsky blogg om Sjuka Pengar
Dr. Rost testimony in the U.S. Senate. He reviews cases related to pharmaceutical marketing and the drug industry. Dr. Peter Rost email. Copyright © 2006-2010 InSync Communication. All rights reserved.
.

VARGFLOCKEN OCH SJUKA PENGAR

Dr. Peter Rost är läkare, 47 år, född i Göteborg, uppvuxen i Örebro. Han flyttade till USA 1987 men arbetade under 1990-talet i Stockholm som Nordenchef för läkemedelsföretaget Wyeth. Därefter återvände han till USA som vice vd för Pfitzer, en topposition på en av de största läkemedelsjättarna i USA. Han är författare till Vargflocken och Sjuka Pengar.

Netsky blogg om Sjuka Pengar

Sjuka pengar

Sjukapengar

Jag var på Akademibokhandelns författarträff och lyssnade på den svenska läkaren Peter Rost när han presenterade sin bok Sjuka pengar i förra veckan. Bokens engelska titel är The Whistleblower, vilket syftar till att Dr. Rost är en sanningssägare som tar stora personliga risker att avslöja vad som försiggår i läkemedelsbranschen.

Jag kommer ihåg Peter som den läkarstuderande hunken i Göteborg. Sedan dess har han jobbat inom läkemedelsindustrin i ca 20 år i USA och var vice vd för Pfizer, världens största läkemedelsbolag, då han slog larm om mutor, korruption, forskning på barn i u-länder och organiserad brottslighet i läkemedelsbranschen.

Jag får många spännande tankar när jag läser hans bok som är en affärsthriller, vad är etik och moral? Vad skulle jag ha gjort i samma situation? Det första avslöjandet handlade om att anställda vid det bolag där Dr. Rost arbetade vid fick skattefri bonus. Eftersom Dr. Rost arbetade på en så hög nivå ingick också stort ansvar, om han inte avslöjade oegentligheter gentemot myndigheter skulle han kunna riskera upp till tre års fängelse. Han valde att bli en Whistleblower. Senare blev de anställda straffbeskattade och retroaktivt beskattade tio år i tiden. Följderna blev personliga konkurser och minst ett självmord bland Dr. Rosts före detta kollegor. Vad är rätt och vad är fel? Vad hade jag gjort?

Vi ska alla vara mycket tacksamma för att det finns modiga människor som väljer att inte blunda för storföretagens girigheter. Dr. Rost har gått från 1 miljon dollar till noll i årslön.

Idag driver han tre rättsprocesser mot Pfizer. Jag kan bara hoppas för hans familjs bästa att boken som ska bli en film blir en Hollywoodsuccé. Han driver också en blogg och har fått utmärkelsen The bloger with most sex appeal. Den feed back han får från många kvinnor är att de önskar inget hellre än att slita kläderna av honom. Jag nöjer mig med att köpa en kaffemugg och en T-shirt med budskapet ”Question Authority”.



Hunkpeterrost Muggpeterrost Drpeterrost