VARGFLOCKEN OCH SJUKA PENGAR: METRO om SJUKA PENGAR
Dr. Rost testimony in the U.S. Senate. He reviews cases related to pharmaceutical marketing and the drug industry. Dr. Peter Rost email. Copyright © 2006-2010 InSync Communication. All rights reserved.
.

VARGFLOCKEN OCH SJUKA PENGAR

Dr. Peter Rost är läkare, 47 år, född i Göteborg, uppvuxen i Örebro. Han flyttade till USA 1987 men arbetade under 1990-talet i Stockholm som Nordenchef för läkemedelsföretaget Wyeth. Därefter återvände han till USA som vice vd för Pfitzer, en topposition på en av de största läkemedelsjättarna i USA. Han är författare till Vargflocken och Sjuka Pengar.

METRO om SJUKA PENGAR


Sverige är ju ett mindre och lite gulligare land, men verkligheten är likadan här, säger Peter Rost.
Foto: Henry Lundholm


METRO:
Läkaren tog strid mot korruption och lögner

Bor i USA
Namn: Doktor Peter Rost.
Ålder: 47 år.
Bor: Utanför New York. Har bott i USA de senaste 20 åren, men är uppvuxen i Örebro.
Familj: Fru och två barn.
Aktuell: Med boken ”Sjuka pengar – en svensk insider skakar läkemedelsindustrin. ”Jag är övertygad om att läkemedelsindustrin är skakad.”


INSIDER. Peter Rost var vice vd på Pharmacia i USA när han 2002 slog larm om hur företaget marknadsförde läkemedel illegalt. Han var ansvarig för marknadsföringen av tillväxthormonet Genotropin, en medicin som ska hindra dvärgväxt. Enligt Peter Rost marknadsförde Pharmacia även läkemedlet som en medicin mot åldrande, något som inte är godkänt i USA. Straffet för de ansvariga skulle kunna bli tio års fängelse.
När Pfizer köpte Pharmacia år 2003 informerade han dem om olagligheterna. Pfizer frös då ut honom från företaget i nästan tre år innan han till slut sparkades. Hans senaste bok: ”Sjuka pengar” har hyllats i USA, där han jämförts med Michael Moore. Boken är en insiderberättelse från ett av världens största läkemedelsföretag. Nu är han Sverigeaktuell med boken och klättrar redan på listorna.

•• Vad var det första du upptäckte som inte stämde på Pharmacia?
– Det första var att man skickade cirka 800 läkare till karibiska öar. Normalt kan det ses som en muta för att läkaren ska skriva ut mediciner från ett visst bolag. Pharmacia svarade att de här personerna var forskare, och då är det okej att skicka dem på forskarmöten. Och det är det, men problemet vara bara att vad jag såg så var det enda man behövde göra för att bli forskare var att fylla i ett litet papper.

•• Du fortsatte påpeka brister när Pfizer tog över, vad hände då?
– Eftersom Pharmacia inte rättade till allt jag var bekymrad över skrev jag ett brev till Pfizer. Jag tänkte att om de får det svart på vitt kan de inte neka till problemen. Då svarade de att jag skulle få sparken. Det tyckte jag var ett dåligt svar.

•• Har du vunnit eller påverkat något med allt där?
– Jag är övertygad om att läkemedelsindustrin är skakad. De vill inte hamna i det läget igen att en av deras högsta chefer går ut och berättar hur det ligger till.

•• Av din bok får man intrycket att läkemedelsbranschen i USA är väldigt smutsig. Men hur angår det här oss i Sverige?
– Sverige är ju ett mindre och lite gulligare land, men verkligheten är likadan här. Det är lika smutsigt men på en mindra skala.

•• Du har sagt att du är den enda chefen i läkemedelsbranschen som talar sanning.
– Det uttalandet står jag för. Läkemedelsföretagen i USA blåljuger amerikanerna rakt upp i ansiktet när de till exempel påstår att parallellimport av läkemedel inte går. Samma företag har använt parallellimport i Europa i tjugo år utan problem.

•• Var ska du ta vägen nu. Läkemedelsbranschen välkomnar dig väl knappast med öppna armar?
– Jag hade precis en intervju med ett rekryteringsföretag i Sverige och jag skulle gärna flytta tillbaka hit igen. Annars satsar jag på skrivandet. Jag har precis skrivit en thriller som förhoppningsvis kommer ut i slutet av 2008.